CURFS Houthem |
|
De N.V. Curfs dateert uit het jaar
1914 en werd later opgesplitst in de N.V. Mergelexplotatie en Curfs
grondwerken.
Vanaf de jaren vijftig was men actief in een eigen mergelgroeve in de gemeentes Berg en Terblijt / Meerssen nu nog bekend als de Curfsgroeve, Hier won men mergel voor de S.B.B. voor de fabricage van Kalkammonsalpeter (kunstmest) voor men echter de mergellaag bereikte moest een deklaag van zo'n 32 tot 36 meter dikte worden afgegraven, de dagproductie van de mergel bedroeg 1000 ton hiervoor moest op jaarbasis 350.000 M3 grond worden verplaatst. Aanvankelijk werd het grondverzet met een dragline en kippers verricht, maar aan het eind van de jaren vijftig werd hiervoor een CATERPILLAR D8 met een No.80 getrokken scraper ingezet, gevolgd in de jaren '60 door twee CAT DW-21 scrapers en later door een CAT 657 scraper en een D9G pushdozer. Naast het grondverzet in de eigen groeve werden de machines met regelmaat ingezet in de ENCI groeve te Maastricht waar deze actief waren bij het verwijderen van de deklaag en op andere grootgrondverzet projecten in Limburg. |
|
6301 Berg en Terblijt / Meerssen. CAT D8 en No.80 getrokken scraper met Paul Curfs in de "Curfs groeve"
1963 Foto Caterpillar actualiteiten
|
|
6501 Berg en Terblijt / Meerssen Mack kipper van Curfs
Jaren '60 Archief Jeroen Sleijpen
|
|
6502 Berg en Terblijt / Meerssen Breker installatie in de groeve
Jaren '60 Archief Jeroen Sleijpen
|
|
6505 Utrecht Een nieuwe CATERPILLAR 657 scraper waarschijnlijk voor de AVOB, maar op de bumper een bord met daarop : Verkocht aan grondwerken Curfs N.V. Valkenburg
1965 Foto archief Cor de Jong |
|
6510 Berg en Terblijt / Meerssen Presentatie van de CAT 657 en D9G in de groeve
1965 Foto archief Cor de Jong |
|
6511 Berg en Terblijt / Meerssen
1965 Foto archief Cor de Jong |
|
6512 Berg en Terblijt / Meerssen
1965 Foto archief Cor de Jong |
|
6513 Berg en Terblijt / Meerssen
1965 Foto archief Cor de Jong |
|
6514 Berg en Terblijt / Meerssen
1965 Foto archief Cor de Jong |
|
6515 Berg en Terblijt / Meerssen
1965 Foto archief Cor de Jong |
|
6520 Berg en Terblijt / Meerssen CAT 657 scraper en CAT D9G pushdozer in de Curfsgroeve
1965 Foto Caterpillar actualiteiten
|
|
6601 Groeve ENCI Maastricht. CAT D9G pushdozer op transport
jaren '60 Archief Ad Gevers
|
|
6602 Groeve ENCI Maastricht. CAT D9G pushdozer op transport met een FIAT truck met oplegger van TRANSPO Nuth (van de Kreeke)
jaren '60 Archief Ad Gevers
|
|
6603 Groeve ENCI Maastricht
jaren '60 Archief Ad Gevers
|
|
6604 Heerlen - industrieterrein "de beitel" CATERPILLAR DW 21 en twee ingehuurde bulldozers van de AVOB. De DW 21 was voorzien van Synchro-touch versnellingbakken een voorloper van de power-shift
1966 Foto Joop Vellinga
|
|
6605 Heerlen - industrieterrein "de beitel" CATERPILLAR DW 21 gezien vanuit de D8H pushdozer
1966 Foto Joop Vellinga
|
|
6606 Heerlen - industrieterrein "de beitel" Paul Curfs tijdens de schaft
jaren '60 Archief Piet Verstappen |
|
6701 Berg en Terblijt / Meerssen CAT 657 scraper geladen met ruim 30 M3 grond davert met een snelheid van 50 km/u over de transportweg in de groeve
1967 Foto Caterpillar actualiteiten
|
|
Eind van de jaren zestig werd gestart met de verbreding van het Albertkanaal op de grens van België en Nederland, aan de Nederlandse zijde ten zuiden van de St. Pietersberg ging de ENCI de daar aanwezige mergel winnen, Curfs kreeg de opdracht de deklaag verwijderen, in 1970 mede met het oog op de afgraving van het Plateau van Margraten (grootte 400 HA) door de ENCI voor de cementproductie, werd een miljoenen investering gedaan men kocht : 3 stuks CAT 657B scrapers, een CAT 14E grader en een CAT DD9G pushdozer, deze laatste is wel heel bijzonder het is de enige machine van dit type dat buiten Amerika is verkocht, de D9G pushdozer werd voorzien van een bulldozerblad . | |
7001 Rotterdam. Drie nieuwe 657B scrapers arriveren vanuit de U.S.A.
1970 Foto Caterpillar actualiteiten
|
|
7101 Kanne - Vroenhoven (B) De drie CAT 657B scrapers aan het Albertkanaal waar voor de verbreding van het kanaal de bovengrond werd verwijderd aan de Nederlandse kant zodat de ENCI hier de mergel kon winnen en er ruimte ontstond voor het kanaal
Begin jaren '70 Archief Ad Gevers |
|
7102 Kanne - Vroenhoven (B) De CATERPILLAR DD9G met een motorvermogen van 770 PK
Begin jaren '70 Archief Ad Gevers |
|
7103 Kanne - Vroenhoven (B) De CATERPILLAR DD9G
Begin jaren '70 Archief Ad Gevers |
|
7104 Kanne - Vroenhoven (B) De CATERPILLAR DD9G
Begin jaren '70 Archief Ad Gevers |
|
7105 Kanne - Vroenhoven (B)
Begin jaren '70 Archief Ad Gevers |
|
7106 Kanne - Vroenhoven (B) Een volgeladen 657B opgehoopt zo'n 34 M3.
Begin jaren '70 Archief Ad Gevers |
|
7107 Kanne - Vroenhoven (B) Totaal motorvermogen van deze combinatie 1670 PK !!!!
Begin jaren '70 Archief Ad Gevers |
|
7108 Kanne - Vroenhoven (B)
Begin jaren '70 Archief Ad Gevers |
|
7109 Kanne - Vroenhoven (B)
Begin jaren '70 Archief Ad Gevers |
|
7111 Kanne - Vroenhoven (B). De CATERPILLAR D9G bulldozer is uitgevoerd met een H & L Tooth autosloper, dat is taludschaaf in het Engels !
1971 Foto Joop Vellinga |
|
7112 Kanne - Vroenhoven (B) Het H & L Tooth autosloper blad
1971 Foto Joop Vellinga |
|
7113 Kanne - Vroenhoven (B) De CATERPILLAR DD9G pushdozer gezien vanuit de achterste machine
1971 Foto Joop Vellinga
|
|
7114 Kanne - Vroenhoven (B) De achterste machine van de CATERPILLAR DD9G ontkoppeld voor transport
1971 Foto Joop Vellinga
|
|
7201 Curfs Groeve Berg en Terblijt / Meersen
Begin jaren '70 Archief Ad Gevers
|
|
7202 Curfs Groeve Berg en Terblijt / Meersen
Begin jaren '70 Archief Ad Gevers |
|
7203 Curfs Groeve Berg en Terblijt / Meersen
Begin jaren '70 Archief Ad Gevers
|
|
7204 Curfs Groeve Berg en Terblijt / Meersen
Begin jaren '70 Archief Ad Gevers
|
|
7205 Curfs Groeve Berg en Terblijt / Meersen
Begin jaren '70 Archief Ad Gevers
|
|
7206 Curfs Groeve Berg en Terblijt / Meersen Links word de breker installatie voor het verwerken van de mergel opgebouwd
Begin jaren '70 Archief Ad Gevers
|
|
7301
1973 Caterpillar actualiteiten
|
|
7302 Maastricht ENCI groeve
1973 Caterpillar actualiteiten
|
|
7303 Maastricht ENCI groeve Aftanken in de schaft !
1973 Caterpillar actualiteiten |
|
7307 Maastricht - ENCI groeve
Begin jaren '70 Foto Joop Vellinga
|
|
7308 Maastricht - ENCI groeve
Begin jaren '70 Foto Joop Vellinga |
|
7309 Maastricht - ENCI groeve
Begin jaren '70 Foto Joop Vellinga |
|
7310 Maastricht - ENCI groeve Het materieel in ruste
Begin jaren '70 Foto Joop Vellinga
|
|
7311 Maastricht - ENCI groeve
Begin jaren '70 Foto Joop Vellinga |
|
7312 Maastricht - ENCI groeve
Begin jaren '70 Archief Ad Gevers |
|
7313 Maastricht - ENCI groeve
Begin jaren '70 Archief Ad Gevers |
|
7314 Maastricht - ENCI groeve
Begin jaren '70 Foto Joop Vellinga |
|
7315 Maastricht - ENCI groeve Een nieuwe CATERPILLAR 16G grader
Begin jaren '70 Foto Joop Vellinga |
|
7316 Maastricht - ENCI groeve CATERPILLAR 16G
Begin jaren '70 Foto Joop Vellinga |
|
7317 Maastricht - ENCI groeve
Begin jaren '70 Foto Joop Vellinga |
|
7318 Maastricht - ENCI groeve
Begin jaren '70 Archief Gert Jan Veld |
|
7319 Berg en Terblijt / Meersen Curfs Groeve
Begin jaren '70 Archief Gert Jan Veld |
|
7320 Berg en Terblijt / Meersen Curfs Groeve
Begin jaren '70 Archief Gert Jan Veld |
|
7401 Berg en Terblijt / Meersen Curfs Groeve
1974 Foto Joop Vellinga |
|
Echter de afgraving van het Plateau van Margraten ging niet door, het zware materieel werd nog in gezet bij de ENCI groeve in Maastricht en natuurlijk in de eigen "Curfs groeve" maar uiteindelijk werden de drie CAT 657B scrapers verkocht aan Nieuwenhuijse & de Braal die ze weer inzette bij de verdere verbreding van het Albertkanaal de geweldige DD9G werd naar verluid opgesplitst in 2 machines en verdween uit Nederland. |
|
8301 Maastricht
1983 Caterpillar machineschrift |
|
8302 Maastricht
1983 Caterpillar machineschrift |
|
8303 Maastricht De voormalige D9G pushdozer nu met dozerblad en ripper bij het opbreken van de start / landingsbaan van Maastricht / Aachen Airport een werk van Van de Kreeke, rechts een ingehuurde CAT D9H van LIGRO
1983 Archief Ad Gevers
|
|
Ergens in de jaren tachtig werd de onderneming beëindigd. | |
|