Curfs

Houthem

 
   

 

De N.V. Curfs dateert uit het jaar 1914 en werd later opgesplitst in de N.V. Mergelexplotatie en Curfs grondwerken.

Vanaf de jaren vijftig was men actief in een eigen mergelgroeve in de gemeentes Berg en Terblijt / Meerssen nu nog bekend als de Curfsgroeve,

Hier won men mergel voor de S.B.B. voor de fabricage van Kalkammonsalpeter (kunstmest) voor men echter de mergellaag bereikte moest een deklaag van zo'n 32 tot 36 meter dikte worden afgegraven, de dagproductie van de mergel bedroeg 1000 ton hiervoor moest op jaarbasis 350.000 M3 grond worden verplaatst.

Aanvankelijk werd het grondverzet met een dragline en kippers verricht, maar aan het eind van de jaren vijftig werd hiervoor een CATERPILLAR  D 8 met een No.80 getrokken scraper ingezet, gevolgd in de jaren '60 door twee CAT DW-21 scrapers en later door een CAT 657 scraper en een D 9 G pushdozer.

Naast het grondverzet in de eigen groeve werden de machines met regelmaat ingezet in de ENCI groeve te Maastricht waar deze actief waren bij het verwijderen van de deklaag en op andere grootgrondverzet projecten in Limburg.

Eind van de jaren zestig werd gestart met de verbreding van het Albertkanaal op de grens van BelgiŽ en Nederland, aan de Nederlandse zijde ten zuiden van de St.Pietersberg ging de ENCI de daar aanwezige mergel winnen, Curfs kreeg de opdracht de deklaag verwijderen, in 1970 mede met het oog op de afgraving van het Plateau van Margraten (grootte 400 HA)  door de ENCI voor de cementproductie, werd een miljoenen investering gedaan men kocht : 3 stuks CAT 657B scrapers, een CAT 14E grader en een  CAT DD 9 G Pushdozer, deze laatste is wel heel bijzonder het is de enige machine van dit type dat buiten Amerika is verkocht, de D 9 G pushdozer werd voorzien van een bulldozerblad .

Echter de afgraving van het Plateau van Margraten ging niet door, het zware materieel werd nog in gezet bij de ENCI groeve in Maastricht en natuurlijk in de eigen "Curfs groeve" maar uiteindelijk werden de drie CAT 657B scrapers verkocht aan Nieuwenhuijse & de Braal die ze weer inzette bij de verdere verbreding van het Albertkanaal de geweldige DD 9 G werd  naar verluid opgesplitst in 2 machines en verdween uit Nederland.

Curfs bleef actief tot begin jaren tachtig.

   

6301

Berg en Terblijt / Meerssen.

CAT D8 en No.80 getrokken scraper met Paul Curfs in de "Curfs groeve".

 

 

 

 

 

1963

Foto uit Caterpillar actualiteiten.

Archief Ad Gevers

   

6501

Berg en Terblijt / Meerssen.

Mack kipper van Curfs.

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaren '60

Archief Jeroen Sleijpen

 

   

6502

Berg en Terblijt / Meerssen.

Breker installatie in de groeve.

 

 

 

 

 

Jaren '60

Archief Jeroen Sleijpen

 

 

   

6503

Berg en Terblijt / Meerssen.

CAT 657 scraper en CAT D 9 G pushdozer in de Curfsgroeve.

 

 

 

 

 

 

Midden jaren '60

Foto uit Caterpillar actualiteiten.

 

   

6601

Groeve ENCI Maastricht.

CAT D 9 G  pushdozer op transport.

 

 

 

 

 

 

jaren '60

Archief Ad Gevers

 

   

6602

Groeve ENCI Maastricht.

CAT D 9 G  pushdozer op transport met een FIAT truck met oplegger van TRANSPO Nuth (van de Kreeke).

 

 

 

 

 

 

 

jaren '60

Archief Ad Gevers

 

   

6603

Groeve ENCI Maastricht.

 

 

 

 

 

 

jaren '60

Archief Ad Gevers

 

   

6604

Heerlen - industrieterrein "de beitel"

CATERPILLAR DW 21 en twee ingehuurde bulldozers van de AVOB.

De Dw 21 was voorzien van Synchro-touch versnellingbakken een voorloper van de power-shift.

 

 

 

 

 

1966

Foto Joop Vellinga

 

   

6605

Heerlen - industrieterrein "de beitel"

CATERPILLAR DW 21 gezien vanuit de D 8 H pushdozer.

 

 

 

 

 

 

 

 

1966

Foto Joop Vellinga

 

   

6606

Heerlen - industrieterrein "de beitel"

Paul Curfs tijdens de schaft. 

 

 

 

 

 

jaren '60

Archief Piet Verstappen

   

6701

Berg en Terblijt / Meerssen.

CAT 657 scraper geladen met ruim 30 M3 grond davert met een snelheid van 50 km/u over de transportweg in de groeve.

 

 

 

 

 

 

 

1967

Foto uit Caterpillar actualiteiten september 1967.

 

   

7001

Rotterdam.

Drie nieuwe 657B scrapers arriveren vanuit de U.S.A.

 

 

 

 

 

 

1970

Foto uit Caterpillar actualiteiten jan.1971

 

   
7101

Kanne - Vroenhoven (B).

De drie CAT 657B scrapers aan het Albertkanaal waar voor de verbreding van het kanaal de bovengrond werd verwijderd aan de Nederlandse kant zodat de ENCI hier de mergel kon winnen en er ruimte ontstond voor het kanaal.

 

 

 

Begin jaren '70

Archief Ad Gevers 

   
7102

Kanne - Vroenhoven (B).

De CATERPILLAR DD 9 G met een motorvermogen van 770 PK.

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70

Archief Ad Gevers  

   
7103

Kanne - Vroenhoven (B).

De CATERPILLAR DD 9 G .

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70

Archief Ad Gevers 

   
7104

Kanne - Vroenhoven (B).

De CATERPILLAR DD 9 G .

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70

Archief Ad Gevers 

   
7105

Kanne - Vroenhoven (B).

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70

Archief Ad Gevers 

   
7106

Kanne - Vroenhoven (B).

Een volgeladen 657B opgehoopt zo'n 34 M3.

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70

Archief Ad Gevers  

   
7107

Kanne - Vroenhoven (B).

Totaal motorvermogen van deze combinatie  1670 PK  !!!!

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70

Archief Ad Gevers  

   
7108

Kanne - Vroenhoven (B).

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70

Archief Ad Gevers  

   
7109

Kanne - Vroenhoven (B).

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70

Archief Ad Gevers  

   

7111

Kanne - Vroenhoven (B).

De CATERPILLAR D 9 G bulldozer is uitgevoerd met een H & L Tooth autosloper, dat is taludschaaf in het Engels !

 

 

 

 

 

 

1971

Foto Joop Vellinga

   

7112

Kanne - Vroenhoven (B).

Het H & L Tooth autosloper blad.

 

 

 

 

 

 

 

 

1971

Foto Joop Vellinga

   

7113

Kanne - Vroenhoven (B).

De CATERPILLAR DD 9 G pushdozer gezien vanuit de achterste machine.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1971

Foto Joop Vellinga

 

 

   

7114

Kanne - Vroenhoven (B).

De achterste machine van de CATERPILLAR DD 9 G ontkoppeld voor transport.

 

 

 

 

 

 

 

1971

Foto Joop Vellinga

 

   
7201

Curfs Groeve Berg en Terblijt / Meersen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70

Archief Ad Gevers

 

   
7202

Curfs Groeve Berg en Terblijt / Meersen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70

Archief Ad Gevers

   
7203

Curfs Groeve Berg en Terblijt / Meersen.

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70

Archief Ad Gevers

 

   
7204

Curfs Groeve Berg en Terblijt / Meersen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70

Archief Ad Gevers

 

   
7205

Curfs Groeve Berg en Terblijt / Meersen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70

Archief Ad Gevers

 

   
7206

Curfs Groeve Berg en Terblijt / Meersen.

Links word de breker installatie voor het verwerken van de mergel opgebouwd.

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70

Archief Ad Gevers

 

   
7301

Maastricht ENCI groeve.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1973

Caterpillar actualiteiten Juni 1973

 

   
7302

Maastricht ENCI groeve.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1973

Caterpillar actualiteiten Juni 1973

 

  

   

7303

Maastricht ENCI groeve.

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70

Foto Joop Vellinga

 

   

7304

Maastricht ENCI groeve.

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70

Foto Joop Vellinga

   

7305

Maastricht ENCI groeve.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70

Foto Joop Vellinga 

   

7306

Maastricht ENCI groeve.

Het materieel in ruste.

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70

Foto Joop Vellinga 

 

   

7307

Maastricht ENCI groeve.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70

Foto Joop Vellinga

   

7308

Maastricht ENCI groeve.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70

Archief Ad Gevers

   

7309

Maastricht ENCI groeve.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70

Archief Ad Gevers

   

7310

Maastricht ENCI groeve.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70

Foto Joop Vellinga

   

7311

Maastricht ENCI groeve.

Een nieuwe CATERPILLAR 16G grader.

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70

Foto Joop Vellinga

   

7312

Maastricht ENCI groeve.

CATERPILLAR 16 G .

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70

Foto Joop Vellinga

   

7313

Maastricht ENCI groeve.

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70

Foto Joop Vellinga

   

7314

Maastricht ENCI groeve.

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70

Archief Gert Jan Veld

   
7315

Curfs Groeve Berg en Terblijt / Meersen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70

Archief Gert Jan Veld

   
7316

Curfs Groeve Berg en Terblijt / Meersen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin jaren '70

Archief Gert Jan Veld

   
7401

Curfs Groeve Berg en Terblijt / Meersen.

 

 

 

 

 

 

 

 

1974

Foto Joop Vellinga

   

8301

Maastricht .

De voormalige D 9 G pushdozer nu met dozerblad en ripper bij het opbreken van de start / landingsbaan van Maastricht / Aachen Airport een werk van Van de Kreeke, rechts een ingehuurde CAT D 9 H van LIGRO.

 

 

 

 

 

1983

Archief Ad Gevers