Combinatie Maasroute

s'Hertogenbosch

 
   

 

Voor de aanleg van de Maasroute (A-59) wegvak Waalwijk - Wagenberg werd in 1967 een samenwerkingsverband gevormd tussen de aannemers : HEIJMANS Rosmalen, N.B.M. Vught en N.V. De WIJS Made de COMBINATIE MAASROUTE.

De verharding van de weg bestond uit een betonverharding en alle drie de aannemers hadden hiervoor het benodigde materieel wat werd samen gevoegd in een onderneming, eerder hadden de drie een onderneming opgericht voor een ander specialisme, het uitvoeren van stabilisatie werkzaamheden namelijk STAGRO.  

Na de oplevering van de Maasroute in 1969 werd de combinatie niet meer ontbonden en onder de naam COMBINATIE MAASROUTE werden door heel het land wegen voorzien van een betonverharding. 

   

6801

Aanleg Maasroute (A-59)

Sprang-Capelle

De betontrein aan het werk.

 

 

 

 

 

 

 

1968

Foto Streekarchief Langstraat

   
  In opdracht van de Provincie Noord Brabant werd al in 1954 met de aanleg van de Maasroute begonnen, dat betrof het wegvak Den Bosch - Vlijmen, daarna waren er nog een stuk of twintig bestekken waarvan de laatste drie het 23,5 km lange wegvak Waalwijk - Wagenberg betrof wat door de combinatie Maasroute werd aangenomen.
De weg bestond uit twee gescheiden rijbanen met betonverharding  een breedte van 7.15 meter en een vluchtstrook van 2.75 meter.
   

6802

Aanleg Maasroute (A-59)

Sprang-Capelle

De betontrein aan het werk.

 

 

 

 

 

 

 

1968

Foto Streekarchief Langstraat

   

6803

Aanleg Maasroute (A-59)

Sprang-Capelle

De betontrein aan het werk.

 

 

 

 

 

 

 

1968

Foto Streekarchief Langstraat

   

6805

Aanleg Maasroute (A-59)

Waalwijk

De betontrein aan het werk.

 

 

 

 

 

 

 

1968

Foto Streekarchief Langstraat

   

6806

Aanleg Maasroute (A-59)

Waalwijk

De betontrein aan het werk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1968

Foto Streekarchief Langstraat

   

6807

Aanleg Maasroute (A-59)

Waalwijk

De betontrein aan het werk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1968

Foto archief weg & bouw museum

   

6901

Aanleg Maasroute (A-59)

Waalwijk

Opening van de Maasroute op 29 augustus 1969 met vuurwerk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1969

Foto Streekarchief Langstraat

   

7101

Aanleg N 261. Tilburg - Beekse Bergen.

A.B.G. betontrein in de bocht.

De GROVE kraan van HOLLEMAN staat paraat om uit de rails gelopen machines terug te plaatsen.

 

 

 

Juni 1974.

Foto Huub van Dijk.

   
7102

Aanleg N 261.

VÖGELE Betonmenginstalllatie.

 

 

 

 

 

 

 

juni 1971.

Foto Huub van Dijk.

   
7103

Aanleg N 261.

A.B.G. betontrein, betonafwerkmachine.

 

 

 

 

 

 

10-11-1971.

Foto Huub van Dijk.

   
7104

Aanleg N 261.

A.B.G. Betontrein, betonverdeler.

 

 

 

 

 

10-11-1971.

Foto Huub van Dijk.

   
7105

Aanleg N 261.

A.B.G. betontrein, betonspreider.

 

 

 

 

 

10-11-1971

Foto Huub van Dijk.

   
7106

Aanleg N 261.

Verbindingstunnel Beekse Bergen.

 

 

 

 

 

 

10-11-1971.

Foto Huub van Dijk.

   
7107

Aanleg N 261.

S.G.M.E. betonmenginstallatie.

 

 

 

 

 

15-12-1971

Foto Huub van Dijk.

   

7301

 

De betontrein aan het werk.

 

 

 

 

 

 

1973

Foto Weg en Bouw Museum

   

8001

 

GOMACO  Slipform-paver.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '80

Foto Weg en Bouw Museum

   

8301

Maastricht - Airport

VÖGELE betontrein legt de fundering voor de verlengde start-landingbaan.

 

 

 

 

1983

Foto archief Grontmij

   

8302

Maastricht - Airport

VÖGELE betontrein.

 

 

 

 

 

 

1983

Foto archief Grontmij

   

8303

Maastricht - Airport

VÖGELE betontrein.

 

 

 

 

 

 

 

1983

Foto archief Grontmij

   

9001

 

C.M.I. Slipform-paver.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jaren '90

Foto Weg en Bouw Museum

   

9002

 

GOMACO Slipformpaver voor fietspaden.

 

 

 

 

 

 

 

jaren '90

Foto Weg en Bouw Museum

   

9901

Terneuzen - Westerschelde tunnel.

GOMACO betonmenginstallatie.

 

 

 

 

 

 

1999

Foto Huub van Dijk

   
  Ergens in de jaren zeventig valt aannemer De Wijs af maar de overige partners houden de combinatie in stand tot in de jaren negentig de aanleg van betonwegen verminderd en de N.B.M. word opgenomen in de B.A.M. begin jaren 2000 word de beslissing genomen om de samenwerking te beëindigen en de Combinatie Maasroute houd op te bestaan.